Helse- og omsorgstjenesten v. 1.1

HELSE OG OMSORGSTJENETSTEN I KOMMUNEN:

 

BEKYMRING

Oppfølgingen starter med en henvendelse fra kvinnen selv, pårørende/bekjente eller ved en bekymringsmelding/henvendelse fra en offentlig instans.

Bekymringsmelding/henvendelse fra offentlige instanser må sendes skriftlig til helse og omsorgstjenesten i kommunen, og inneholde følgende:

        Kontaktinformasjon om kvinnen

        Aktuell situasjon (graviditet, bruk av rusmidler, bosituasjon, helse, aktuelle tiltak osv)

        Bakgrunn for bekymringen

 

Hvis meldingen kommer fra privat personer, be om samtykke til å videreformidle informasjonen til kvinnen. Alle meldinger som kommer muntlig, må saksbehandler skrive ned i journal.

Det skal gis tilbakemelding til pårørende dersom disse har gitt melding. Tilbakemeldingen skal være at vurdering er foretatt. Det skal ikke oppgis resultat av vurderingen med mindre den gravide kvinnen samtykker til det.

All informasjon føres i journal.

KARTLEGGING

Kvinnen og eventuelt hennes faste partner innkalles til en samtale så fort som mulig. Det er viktig at det ikke går lang tid fra bekymringen/henvendelsen er mottatt og til kvinnen innkalles.

 

De viktigste forhold som må avklares tidlig i forløpet er

 

         stadfesting av graviditet og fastsettelse av svangerskapsuke

         dersom gravid, ta urinprøve for å kartlegge rusbruk – både hurtigtest og ordinær prøve som sendes til analyse

         omfanget av rusmiddelmisbruk ( ta rusanamnese)

         nåværende livssituasjon

         hvilke instanser følger opp og hvem er ressurspersoner i nettverket

 

Helse og omsorgstjenesten i kommunen må på eget initiativ eller på grunnlag av henvendelsene, vurdere om det foreligger tilstrekkelig informasjon for iverksetting av tiltak. Hvis ikke må ytterligere informasjon innhentes. Det er viktig å motivere kvinnen til å skrive under på samtykke slik at aktuelle aktører kan utveksle informasjon og avklare ansvarsområder.

 

  1. Informasjon til kvinnen.

 

Det skal gis grundig og gjentatt informasjon til den gravide/paret fra graviditetens begynnelse. Informasjon må være tydelig, gis både muntlig og skriftlig, og på en respektfull måte. Helse og omsorgstjenesten i kommunen må forsikre seg at kvinnen har kontakt med helsetjenesten og at hun har fått informasjon om konsekvensene av rusmiddelbruk under svangerskapet.

 

Kvinnen skal ha informasjon om:

       helse- og omsorgtjenesten i kommunen sin rolle og arbeidsoppgaver

       tilgjengelige frivillige hjelpetiltak (urinprøver under tilsyn, ansvarsgruppemøter, IP støttesamtaler, innleggelse osv.)

       regler for taushetsplikt og utfylling av samtykkeerklæring

       at målsettingen er et rusfritt svangerskap

       rusmidlers virkning på fosteret, inkludert nikotin og alkohol (Se faktaboks )

       at vedvarende rusmiddelinntak vil føre til at §10 -3 i helse- og omsorgstjenesteloven vurderes, dvs. tilbakeholdelse i institusjon uten eget samtykke.

       meldeplikt til barneverntjenesten ved fødsel hvis mistanke om rusmiddelbruk eller atferd som er uforenlig med omsorgsansvar hos mor eller far

       samarbeidsrutinene mellom helse- og omsorgstjenesten i kommunen, fastlege, jordmor, helsestasjon, barneverntjenesten og eventuelt spesialisthelsetjenesten herunder også LAR.

       andre instansers meldeplikt til helse og omsorgstjenesten i kommunen

 

 

  1. Når graviditeten er bekreftet

 

En grundig kartlegging/ utredning av kvinnen/ paret bør igangsettes når graviditeten er bekreftet. Det bør innhentes relevante opplysninger/ epikriser etter at kvinnen har gitt samtykke. Kartleggingen bør omfatte følgende:

 

  • Foreldrenes ressurser og forventninger. Tanker, følelser og planer knyttet til nåværende svangerskap og fremtid.
  • Rushistorie (rusanamnese) – med vekt på bruk av rusmidler, vanedannende medikamenter, alkohol og tobakk i månedene før og under graviditet
  • Behandling for rusmiddelproblemer, for gravide i LAR: vektlegg nåværende behandling og oppfølging.
  • Psykisk helse med vekt på kroniske sykdommer, aktuell psykisk tilstand og foreskrevne medikamenter.
  • Fysisk helse. Kroniske sykdommer, tidligere graviditeter og fødsler, aktuell somatisk tilstand og medikamenter kvinnen har brukt i dette svangerskapet, der det er aktuelt må også misbruksrelaterte tilstander vektlegges (HIV/aids, hepatitt) .
  • Familie/nettverk, med vekt på forhold til partner, foreldre og eventuelle egne barn (omsorgsansvar og samværsavtaler). Ressurspersoner i nettverket, nettverkets forhold til rusmidler
  • Skole/ arbeid/ dagaktiviteter inkludert gjennomført utdanning og arbeidserfaring, med vekt på nåværende situasjon
  • Økonomi – aktuell økonomisk situasjon inkludert eventuell gjeld
  • Aktuell boligsituasjon
  • Kartlegging av aktuelle kontakter i alle deler av behandlings- og oppfølgingsapparatet
  • Foreldrenes behov for opplæring i foreldrerollen (gis eventuelt av jordmortjenesten, helsestasjonstjenester eller barnevernstjenesten)
  • Planlegging av behandlings- og oppfølgingsbehov, med fokus på eventuelle umiddelbare behandlingsbehov (som behov for avrusing, hjelp til rusfrihet gjennom resten av svangerskapet, henvisning for utredning/behandling osv)

 

Kartleggingen bør koordineres av den som er koordinator for kvinnen i svangerskapet. Helsemessige forhold utredes nærmere av lege og jordmor.

 

HENVISNING

Dersom den gravide kvinnen har behov for oppfølging i spesialisthelsetjenesten, må helse- og omsorgstjenesten i kommunen henvise til tverrfaglig spesialisert behandling. Henvisingen utarbeides i samarbeid med kvinnen, og det bør fremkomme hva kvinnen trenger/ønsker å ha fokus på i behandlingen. Henvisningen kan være til poliklinisk behandling og/eller behandling i institusjon.

 

OPPFØLGING/TILTAK

Frivillige tiltak

For å hjelpe kvinnen i å gjennomføre et rusfritt svangerskap og unngå skader på det ufødte barnet, bør følgende tiltak iverksetter:

 

•Urinprøver

-         Inngå en avtale om rusmiddeltesting til kontrollformål og forebygging av rusinntak.   

(urinprøver i behandlingsformål og kontrollformål: IS-13/2002 og IS-14/2002).

-         Under tilsyn.

-         2-3 ganger per uke.

-         Stikkprøver.

-         Hurtigtest anbefales i kombinasjon med urinprøver testet på laboratoriet.

-         Urin til rettstoksikologis undersøkelse av rusmidler og medikamenter.

 

• Etablering av ansvarsgruppe:

-         Samtykkeerklæring. La gruppen være et sted hvor kvinnens mestring blir fremhevet.

 

•Tilby kvinnen individuell plan.

 

•Opprette kontakt med jordmor og/eller fastlege.

 

•Tilbud om jevnlige samtaler/hjemmebesøk. Tema som kan være aktuelle å ta opp er rusmestring, psykisk helse, forberedelse til morsrollen og praktiske tema som økonomi, bolig.

 

•Oppfordre til samarbeid med helsesøster som skal følge familien etter at barnet er født.

 

•Oppfordre til frivillig samarbeid med barnevernstjenesten i god tid før termin.

 

Tiltak mot kvinnens samtykke (Helse- og omsorgstjenesteloven §10-3: Tilbakeholdelse av gravide rusmiddelavhengige).

Dersom frivillige tiltak ikke er tilstrekkelig og helse- og omsorgstjenesten i kommunen finner at det er overveiende sannsynlig at barnet blir født med skade hvis tilbakeholdelse ikke iverksettes raskt, skal det fattes midlertidig vedtak om kvinnen skal tas inn på institusjon uten eget samtykke etter lov om helse- og omsorgstjenester §10-3

 

Tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige (Kapittel 10 i Helse- og omsorgstjenesteloven):

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30#KAPITTEL_10

 

Saksbehandlingsregler for fylkesnemnda (Barnevernloven §§ 7-1 til 7-8 og §§ 7-11 til 7-23):

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-100?q=Barnevernloven#KAPITTEL_8

 

 «Handlingsveileder i bruk av tvang overfor rusmiddelmisbrukere etter sosialtjenesteloven §§ 6-2, 6-2a og 6-3. I-0965/2000» (Denne henviser til tidligere lov, men der er ikke kommet noen oppdatert handlingsveileder).

https://www.helsetilsynet.no/upload/regelverk/rundskriv/dep_gamle_rundskriv/I-0965-2000.pdf

 

Så snart det vurderes plassering mot kvinnens samtykke, skal det tas kontakt med Rogaland A-senter (RAS) eller Haugaland A-senter (HAS). Det er RAS og HAS som er utpekt av Helse Vest til å ta imot slike plasseringer.

http://www.rogaland-asenter.no/      http://haugaland-asenter.no/

 

Ved en institusjonsplassering etter helse- og omsorgstjenesteloven §10-3 har helse og omsorgstjenesten i kommunen ansvar for oppfølging under oppholdet.

Dette betyr:

- Deltakelse i ansvarsgruppemøter som institusjonen innkaller til (hver fjerde uke)

- Utarbeide en tiltaksplan

- Revurderer vedtaket fra Fylkesnemnda hver 3. måned (jfr lov om helse- og omsorgstjenester  § 10-3, 3.ledd.) Avgjørelsen skal være skriftlig og videreformidles til kvinnen, advokat og institusjon.