Kommunikasjon med pasient og pårørende - Pasientforløp i palliasjon v. 1.6

Kommunikasjon med pasient og pårørende
 

Pasienten skal ha den informasjon som er nødvendig for å få innsikt i sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen. Dersom pasienten samtykker til det eller forholdene tilsier det, skal pasientens nærmeste pårørende ha informasjon om pasientens helsetilstand og den helsehjelp som ytes. Pasienten har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester.

Kilde: Lov om pasient- og brukerrettigheter

 

Forhåndssamtaler:
En viktig del av kommunikasjonen med kronisk og alvorlig syke pasienter er å gi dem mulighet til å snakke om den siste fasen av livet og om døden. Pasienter som ønsker det skal gis mulighet til å tilkjennegi sine ønsker og verdier rundt livets avslutning. Mer om forhåndssamtaler: Forhåndssamtaler

 

Kommunikasjon og informasjon er spesielt viktig ved livets slutt:
Her finner du mer informasjon om dette, samt prosedyre for pårørendesamtale ved livets slutt:
Kommunikasjon og informasjon ved livets slutt

Hvordan snakker vi om døden? - KS

Pleiepenger ved livets sluttfase:
Pårørende kan få pleiepenger i inntil 60 dager dersom de er borte fra jobb mens de pleier en de står nær som er i livets sluttfase. Søknadskjema hentes fra nettsiden til NAV ved å legge inn den aktuelle pårørendes personnummer. Pasientens lege skriver en erklæring på at det er behov for pleiepenger. Den som skal benytte pleiepengene tar skjema med til arbeidsgiver, samt sender søknaden til NAV 
Pleiepenger i livets sluttfase - nav.no
 

Individuell plan/Palliativ plan:
Pasienter med alvorlig livstruende sykdom har ofte behov for flere tjenester fra både helse- og omsorgstjenesten. Problemene som oppstår, vil i en del tilfeller være forventet. Ved planlegging i forkant kan problemene forebygges, tiltak settes i gang på kort varsel og ressursene totalt sett utnyttes optimalt.

Individuell plan til bruk i palliasjon/Palliativ plan 
 

Nettverksmøte:
Nettverksmøter benyttes i sykehus for å planlegge gode utskrivelser i samarbeid med pasient, pårørende og kommunehelsetjenesten. Nettverksmøter kan også benyttes innad i kommunen.

Sjekkliste for gjennomføring av Nettverksmøte.
 

Ivaretakelse av pårørende:
Pårørende er en viktig ressurs for den alvorlig syke og døende pasienten. De kjenner pasienten fra tidligere og kan gi viktig informasjon til helsepersonell. Mer om ivaretakelse av pårørende finner du her:
Hva er de pårørendes behov?
Verktøy for kartlegging av pårørendes behov:  CSNAT
Mer om familie og pårørendearbeid

 

Tilbud til pårørende

Pårørendesenteret

Kreftomsorg Rogaland

Kreftforeningen

Montebello senteret

Senter for krisepsykologi
 

Nyttige lenker

 

 

 

Hjem

 

Metode